Saturday 27 April 2019

Nasihat Aali Muhammad dengan kisah rukya


Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 19


Nasihat Aali Muhammad dengan kisah rukya


Dari jalan-jalan ini Aali Muhammad (as) membuktikan hujah kuat rukya pada yang bukan maksum juga sebagai nasihat mereka (as) terhadap Syiah mereka. Supaya rukya mereka tidak diceritakan kepada orang yang dengki, yang membuat aniaya atau jahil

Dari Abi Bashir, dari Abi Abdillah (as) katanya: Rasulullah (S) bersabda: rukya tidak diceritakan nelainkan kepada orang mukmin yang bebas dari orang yang dengki dan membuat aniaya. [1].

Dan dari beliau (as), beliau berkata: Jangan diceritakan rukya kecuali kepada yang alim atau yang memberi nasihat. [2].

Sekiranya rukya itu bukan hujah dan tidak sah, maka mengapa mereka mengesyorkan arahan-arahan ini? Sesiapa yang berkata bahwa rukya itu tidak mewakili (dianggap) hujah telah menuduh Aali Muhammad (as) sebagai sia-sia – jauh mereka dari tuduhan itu; kerana hadits-hadits ini tidak mendapat manfaat daripadanya kerana rukyanya bukan hujah kuat pada pandangannya.

Dengan jalan ini banyak disebut dalam sirah hidup Rasulullah (S) dan Ahl Bait baginda (as) bersama sahabat-sahabat mereka. Sesungguhnya perjalanan mereka untuk membuktikan rukya dalam semua bentuk, termasuk soalan tetap mengenai rukya dan pemiliknya. Dan di dalam banyak perkara dan banyak pula riwayat dari mereka (as), di antaranya:

Dari Samrah bin Jundab, beliau berkata: Rasulullah (S) pernah bertanya kepada sahabat-sahabat baginda: Adakah sesiapa di antara kalian melihat rukya?" [3]

Apa yang diriwayatkan dari Ummu Aiman dan perhatian Rasulullah (S) pada rukyanya dan bahagian-bahagian dari rukyamya, bahkan disampaikan berita gembira dan mengucapkan tahniah kepadanya selepas diceritakannya kepada Rasulullah (S) di mana dia berkata kepada baginda: Aku melihat ini pada waktu malamku, seolah-olah anggota-anggota tubuhmu berbaring di rumahku. Lalu Rasulullah (S) bersabda: Wahai Umm Aiman, Fatimah melahirkan Al-Hussein, dia akan membesarkannya dan mengasuhnya. Jadi beberapa ahli keluargaku akan berada di rumahmu, ,

Selain itu, pendekatan Aali Al-Bait (as) memberi kita garis yang jelas melalui banyak doa-doa yang diterima daripada mereka (as) menunjukkan bahawa rukya adalah hujah dari Allah SWT yang membimbing auliakNya selepas mereka meminta kepada-Nya, bahkan Jibrail (as)


-----------------------
1 - Al-Kafi: J 8 hal 336
2 – Mizan Al-Hikmah: 2, hal 1012, dan kitab kitab-kitab Al-Sunnah, Sunan al-Tirmizhi: J 3 hal 367
3 -  Mustadrak Al-Wasail,: J 14 hal 334
4 - Amali – oleh Syeikh Al-Sadouk: hal 142

... Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 20

memberikan Rasulullah (S) doa bejana (Doa Al-Qadah) semasa Mikraj dan Rasulullah (S) mengajarkannya kepada umatnya, dan ianya adalah :

أسألك يا الله يا الله يا الله يا عزيز يا عزيز يا عزيز، أن تريني في منامي ما رجوت منك، وأن تكرمني بمغفرة خطيئتي إنك على ما تشاء قدير يا أرحم الراحمين، ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

Aku bermohon kepadaMu, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, Ya Aziz, Ya Aziz, Ya Aziz, perlihatkanlah kepadaku dalam tidurku apa yang kami harapkan daripadaMu, dan muliakanlah daku dengan pengampunan dosa-dosaku. Sesungguh Engkau berkuasa atas apa yang Engkau kehendaki. Wahai Yang Maha Penyayang di antara semua penyayang, dan tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung. [1]
         
Hadits tersebut memperkatakan tentang kesempurnaan rukya bagi mereka yang inginkan kebenaran, dan banyak doa-doa yang mengandungi kata-kata dan kalimat yang hampir sama dengannya.

Sebenarnya dan sesungguhnya Allah Yang Maha Suci memberikan rukya kepada mereka yang mengakui kebenaran dan mereka yang ingkar dan menyangkal kebenaran. Allah SWT berfirman:

﴿كُلًّا نُّمِدُّ هَـٰؤُلَاءِ وَهَـٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا

Kepada masing-masing golongan baik golongan ini maupun golongan itu Kami berikan bantuan dari kemurahan Tuhanmu. Dan kemurahan Tuhanmu tidak dapat dihalangi. [2].

Dalam hal ini banyak rukya yang benar (Rukya Al-Shadiqah) berlaku walaupun kepada mereka yang menolak. Adalah diketahui bahawa mereka tidak diliputi syakhsiyah maksum, Sebaliknya, mereka membawa pelbagai peristiwa untuk mengatasinya, Di antara rukya-rukya ini adalah rukya Firaun, thaghut penzalim zamannya, telah digunakan untuk tanah tempat tinggal kebendaan, dan penjagaan tawanan Firaun yang rukyanya diceritakan kepada nabi Allah Yusuf (as) dan ditafsirkan oleh Yusuf (as) dan digunakan ke pengetahuan raja dengan sepenuhnya. Rukya Firaun (laknahu Allah) iaitu seorang laki-laki Bani Israel akan merampas kerajaannya, membuatkan Firaun membunuh mangsanya untuk mengelakkan benarnya rukya dalam dunia pemerintahannya, tetapi jauh, amatlah jauh,
﴿وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّـهُ ۖ وَاللَّـهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
Mereka memikirkan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya itu. Dan Allah sebaik-baik Pembalas tipu daya. [3]

Ini adalah untuk orang-orang yang menyangkal kebenaran, tetapi bagi mereka yang tidak mengetahui kebenaran dan menerapkan rukyanya dalam dunia pemerintahan dan banyak lagi perkara seperti itu.

Di antara rukya (Said bin Al-;Ash Al-Umawi), dan rukya-rukya yang banyak dari mereka yang diperlihatkan kepada Wilayah Ali bin Abi Talib (as), tetapi yang melihatnya adalah mereka yang mahukan cahaya,bukan bagi mereka yang memberi perhatian kepada kegelapan dan tidak akan melihat sebarang hujah dalam percakapan (rukya) ini mahupun dalam tanda-tandanya (alamatnya).

Salah satu eqri kaedah ini juga diajarkan Aali Muhammad kepada Syiah mereka perkara-perkara yang menyingkirkannya dari rukya yang (tidak disukai) yang dilihat oleh orang mukmin, dan banyak mengajarkannya dalam hal ini, di antaranya: orang mukmin hendaklah tidur di sebelah kanan dan kemudian di sebelah kiri,

----------------------
1 - Bihar Al-Anwar: J 92 hal.195, Minhaj Al-Da3awaat - oleh Ibn Thawus: hal 119
2 - Al-Isra 17: 20
3 - Al-Anfal 8: 30


... Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 21

Dan hendaklah memohon perlindungan kepada Allah dari kejahatan mimpi, dan meludah ke sebelah kirinya jika dia melihat rukya-rukya yang menakutkan, dan di antara hadits-haditsnya:

Diriwayatkan dalam Al-Risalah Al-Zhahabiyah oleh Imam Al-Redha (as): Apabila kamu mahu tidur, Maka hendaklah kamu berbaring di sebelah kanan, kemudian berpaling ke sebelah kiri, Juga, berada di katil kamu di sebelah kanan kamu semasa kamu mula hendak tidur. [1] . Sekiranya rukya itu bukan hujah dan sesuatu yang penting, mengapa pula Ahl Al-Bait (as) memberikan nasihat ini kepada Syiah mereka, kerana ianya akan menjadi sia-sia dan tentulah jauh Ahl Al-Bait dari melakukan yang sia-sia.

Diriwayatkan dari Rasulullah (S) bahawa baginda bersabda: Rukya yang baik (rukya Al-Sholehah) dari Allah, apabila kamu melihat apa yang kamu suka, janganlah cakapkan kecuali kepada sesiapa yang menyukainya, dan apabila melihat rukya yang dibenci, hendaklah berludah di sebelah kiri (tiga kali) dan berlindung dari kejahatan syaitan dan kejahatannya dan janganlah cakapkan mengenainya kepada seseorang, maka ia tidak akan membahayakannya [2]

Begitu juga hadits yang diriwayatkan dari Rasulullah (S) ketika berbicara panjang dengan Jibrail (as) mengenai perkara keperluan (hajat): ( ...... Kemudian Jibril berkata: Katakanlah: Wahai Rasulullah, apabila kamu melihat dalam tidurmu sesuatu yang kamu benci atau dilihat oleh seorang mukmin, hendaklah ia berkata:

أعوذ بما عاذت به ملائكة الله المقربون وأنبياءه المرسلون وعباده الصالحون من شر ما رأيت من رؤياي

"Aku berlindung dengan tempat berlindungnya malaikat-malaikat Allah yang karib, nabi-nabiNya yang diutus dan hamba-hambaNya yang soleh dari kejahatan apa yang kulihat dari rukyaku," dan membaca Al-Hamdu Lillah (Surah Fatehah), Al-Mu3auwizhatain dan Qul Huwa Allahu Ahad, dan kemudian berludah di kiri kamu tiga kali ludah, maka ia tidak dimudharatkan dengan rukya yang dilihatnya.

Kerana Allah telah mewahyukan kepada Rasul-Nya:
﴿إِنَّمَا النَّجْوَىٰ مِنَ الشَّيْطَانِ
Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan,). [3], [4]

Di antara semua nasihat mereka (as) tidak dibicarakan tafsirannya dengan pentafsiran yang salah atau buruk, Ini adalah tambahan kepada hadits Rasulullah (S) yang sebelumnya (jangan ceritakannya kepada yang dengki)) dan (jangan ceritakannya kecuali kepada yang mengetahui) diriwayatkan dari Al-Hasan bin Jahm katanya: Aku mendengar Aba Al-Hasan (as) berkata: rukya mengikut apa yang dita’bir. Lalu aku berkata kepadanya, Bahawa sebahagian sahabat kami meriwayatkan bahawa rukya raja adalah satu mimpi yang bercampur aduk, Lalu berkata Abu Al-Hasan (as): Bahawa seorang wanita di zaman Rasulullah (S) yang melihat (dalam rukyanya) batang rumahnya rosak. Lalu datanglah Rasulullah, dan dia menceritakan kepada Rasulullah rukyanya itu.


----------------------------
1 - Mustadrak Al-Wasail i: J 5 hal,114
2 - Mustadrak Al-Wasail i: J 5 hal,112
3 - Al-Mujaddalah 58.10
4 - Al-Kafi: J 8 hal,142


... Rukya Mengikut Kefahaman Aali Al-Bait (as)--- 22


Lalu Nabi (S) bersabda kepadanya: Ia menunjukkan suamimu akan datang dan dia seorang yang soleh. Namun suaminya itu tidak hadir seperti yang ditunjukkan dan dikatakan Nabi (S), kemudian suaminya hilang darinya sekali lagi, dan dia melihat dalam mimpinya seolah-olah batang rumahnya telah rosak, Lalu datanglah Nabi (S), dan dia menceritakan kepada baginda rukyanya itu. Lalu Nabi (S) bersabda kepadanya: Ia menunjukkan suamimu akan datang sebagai seorang yang soleh, Ia menunjukkan apa yang baginda katakan, dan kemudian suaminya hilang kali ketiga lalu dia bermimpi melihat batang rumahnya telah rosak, Lalu aku bertemu dengan seorang lelaki yang kidal, dan dia menceritakan kepada baginda rukyanya itu, Maka baginda bersabda kepadanya, lelaki itu buruk: Suami kamu mati, Maka sampai kepada Nabi (S) bersabda, bahwa tidak lain ia adalah ta’bir yang baik kepadanya?! [1]

Ia tidak berakhir pada had ini, tetapi perkara ia menampakkan hujah kuat rukya bagi ketiadaan dalil Syar’ei (dari Kitab Allah dan hadits Ahl Al-Bait), dan tidak ada dalil menafikan hujah kuat rukya bermakna bahawa riwayat-riwayat secara berasingan yang membuktikan hujah kuatnya, tidak ada manusia yang bebas untuk memilih dalam perkara ini, tetapi tidak menerimanya melainkan melalui ketaatan, walaupun kamu fikir manusia untuk mencapai ini semata-mata dan yang meneguhkan pendiriannya di jalan Imam al-Mahdi (Sempga Allah menempatkannya di bumi) dan membebaskan dirinya dari semua kerahasiaan dan pembatasan melainkan apa yang telah disyari’atkan Allah Taala dengari taat kepada waris- auliakNya dan amir-amir mereka (as)
.
Sampai di sini titik pertama dijelaskan kepada kita dan banyak pemakaian-pemakaian di dalamnya da;am bentuk yang jelas sempurna, Insya Allah Taala.
.



---------------------------
2- Bihar Al-Anwar: J 58 hal,164,


✡✡✡✡✡
                                              
Sebelum✡✡Menu✡✡Selepas



No comments:

Post a Comment