Bab III
Bagaimanakah kita boleh membezakan
antara rukya yang benar dengan yang dusta?
Dan untuk menjawab soalan ini ada beberapa
bahagian dan Akkah lebih mengetahui: -
Bahagian Satu:
Perkara pertama uhtuk menentukan rukya
benar atau dusta adalah orang yang melihat sendiri rukya itu
بَلِ الْأِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ
(Bahkan manusia itu menjadi saksi atas dirinya
sendiri,) [Al-Qiamah 75:14]
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ
(Tiap-tiap diri bertanggung jawab atas apa
yang telah diperbuatnya,) [Al-Muddatsir 74:38]
dan telah dijelaskan kebenarannya dari Al-Quran
iaitu rukya Firaun Mesir apabila dia melihat tujuh ekor lembu yang ... maka
pada awalnya orang-orang yang arif dari pendeta-pendeta, berpendapat ia adalah mimpi-mimpi
yang kosong dan mereka tidak yakin dengannya dan dikembalikan sekali lagi dan
meminta pada setiap rukya yang datang kepadanya dan semua orang tidak mampu untuk
mengenali kebenarannya, Jadi dia tetap bersendirian berpegang dengan apa yang dia
tidak dapat yakini dengan kebenaran rukyanya sehinggalah dimulai oleh Yusuf (as)
...
Bagaimana Firaun seorang yang kafir boleh mengetahui
ia adalah rukya yang benar tidak mempunyai ilmu dan pengetahuan lalu dia
mengupah ulama dan pendeta-pendeta tetapi mereka tidak menolongnya sesuatu jua
pun, bahkan,
قَالُوا أَضْغَاثُ أَحْلامٍ وَمَا نَحْنُ بِتَأْوِيلِ
الْأَحْلامِ بِعَالِمِينَ
(Mereka menjawab: "(Itu) adalah
mimpi-mimpi yang kosong dan kami sekali-kali tidak tahu menta'birkan mimpi
itu".) [Yusuf 12:44]
Jadi pasti Firaun mengetahuinya dari
dirinya sendiri dan dari rukya itu sendiri.
Bahagian Dua:
Rukya ini mengandungi simbol kebijaksanaan:
Rukya yang benar pada hakikatnya sentiasa
bersifat simbolik mengandungi tahap yang tinggi dari segi kebijaksanaan berbeza
dengan rukya dusta yang bersifat kebodohan, keliru اdan kabur seperti yang dibuktikan oleh cerita-cerita itu dan kita berhenti
pada ulasan ini oleh ringkasan Muhammad Redha Al-Ansari dalam Pembahagian Rukya
hal 8, di mana beliau berkata:. –
(Hendaknya bagi yang menta’bir (mimpi) apabila
menceritakan rukya hendaklah mengucapkan yang baik akan melihat yang baik yang ditemuinya
dan kemahuannya yang buruk, baik untuk kita dan yang buruk bagi musuh-musuh
kita dan ta’bir (mimpi)-nya itu mempunyai rasa mendalam dan ketajaman dan kebenaran
dalam kata-katanya dengan baik dalam tindakannya yang disemai dengan agama dan pemeliharaan
dan itulah yang dipanggil oleh Yusuf kepada rakannya. Dan hendaklah berpengetahuan
dengan asas-asas dalam ilmu ta’bir (mimpi), dan yang mengenal dengan baik ilmu
Al-Quran hadirs-hadirs, bahasa dan seumpamanya, sehingga menghubungkannya untuk
menta’bir dan membezakan rukya setiap orang menurut keadaan dan apa yang
sewajarnya dan apa yang sesuai dengannya dan yang tidak menasabah dengannya.
Bagi orang ramai tidak sama apa yang mereka lihat dan menta’bir (mimpi)-nya mesti
mengukuhkan apa yang melibatkannya. Dia tidak teragak-agak untuk mengatakan apa
dia, saya tidak tahu, dan saya tidak tahu apa yang dia ragukan. Setiap rukya
mempunyai tafsirannya sendiri,).
Di antara yang menta’bir (mimpi) yang menonjol
dari para nabi adalah Ibrahim, Yakub dan Yusuf. Diriwayatkan dari Abi Abdillah
(as) katanya (Apabila raja mengarahkan Yusuf (as) dihukum dan di penjara, Allah
mengilhamkan beliau untuk mentafsir (takwil) rukya. Maka dia telah menta’bir
rukya kepada penghuni penjara).
Mengenai Danial (as) diriwayatkan dari Jabir
Al-Ja’fi dari Abi Ja’far Al-Baqir (as) katanya: Aku bertanya kepadanya tentang ta'bir
rukya Danial (as): Adakah ia betul. Beliau berkata: Ya, ia telah diturunkan rukya
kepadanya dan dia adalah seorang nabi dan adalah di antara orang-orang yang diajarkan
Allah kepadanya ta'bir mimpi-mimpi dan seorang yang benar dan bijak) Qashash Al-Anbia'
hal 239 h 274..
Zhu Al-Qarnain, Muhammad (S), Ali (as) dan
para sahabat seperti Abdullah bin Abbas, Abu Zhar, Anas, Salman, Hudzaifah bin Al-Yaman
dan ‘Aisyah. Sementara dari tabi’ein seperti Said bin Al-Musaiyab, Al-Hasan Al-Basri,
Said bin Jabir, dan Umar bin Aziz....) Kata-kata Al-Ansari. berakhir
Dan saya bertanya Al-Syed Ahmad Al-Hassan mengenai
pendapatnya, tentang kata-kata dari Imam (as) mengenai masalah simbol, dia
berkata, maksudnya:
(Allah SWT menciptakan manusia dan fitrahnya
(ciptaannya) adalah mengikut fitrahNya dan siapakah yang lebih baik fitrahnya daripada
Allah. Tetapi manusia dari masa ke masa meninggalkan fitrah ini dan
mencemarkannya dengan kasihkan dunia dan keletihan dan saling ketergantungan telah
tenggelam dalam kegelapan di antara satu sama lain ... dan bahawa Allah mengutus
malaikat rukya dengan mesej tertentu kepada manusia. Lalu malaikat turun kepada
manusia itu untuk menyampaikan mesej. Maka manusia itu berada di hadapan malaikat
itu yang seolah-olah membukakan sebuah kitab. sementara malaikat itu akan
memilih beberapa perkara dan simbol yang ada dalam kehidupan manusia, yang
digunakan oleh malaikat itu dalam menyampaikan mesej yang didatangkan dari yang
ghaib atau rukya, dan mungkin tidak mengambil apa-apa dari halaman kewujudan
manusia atau masa lalunya, tetapi hanya dengan simbol rukya dan
kebijaksanaan yang diketahui oleh malaikat rukya dan juga rukya itu mungkin dari
roh-roh, tidak daripada malaikat rukya dan simbol roh-roh yang berbeza daripada
simbol malaikat rukya. Mungkin juga rukya itu dari roh-roh para Nabi dan Rasul
dan Imam-imam (as). Ia juga adalah berbeza dengan rukya dari malaikat dan rukya
dari roh-roh. Mungkin juga rukya itu terus daripada Allah dan yang hendak
ditulis Allah dengan kudratNya suatu rukya di halaman manusia
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَنْ
يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia
menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka
terjadilah ia. [Ya Sin 36:82]
Dan rukya dari Allah tidak disimbolkan
tetapi terang dan semua rukya-rukya ini, sama ada malaikat rukya atau roh-roh
atau para Nabi, Rasul-rasul dan Imam-imam (as) atau Allah SWT, ianya dari Allah
dan ianya yang baik, Insya Allah tidak berbeza (dan menjadi nyata seperti fajar
menyingsing) melainkan jika ia adalah amaran sehingga manusia itu berdoa dengan
doa agar Allah mengangkat balak (ujian) itu dengan doa itu dari balak tersebut maka
rukya itu tidak menjadi kenyataan (kerana sesungguhnya) doa menolak ketentuan –
qadha - walaupun ditetapkan dengan ketetapan dan meliputi segala simbol
rukya yang digunakan oleh malaikat atau roh-roh. Ia tidak mungkin dimudahkan untuk
kebanyakan para nabi dan Rasul-rasul (as) dan ini adalah dari kitab Allah yang
mengatakan mengenai Nabi Yusuf (as):
وَكَذَلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِنْ
تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَى آلِ يَعْقُوبَ
كَمَا أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ
رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
(Dan demikianlah
Tuhanmu, memilih kamu dan diajarkan-Nya kepadamu sebahagian dari ta'bir
mimpi-mimpi dan disempurnakan-Nya nikmat-Nya kepadamu dan kepada keluarga
Ya'qub, sebagaimana Dia telah menyempurnakan nikmat-Nya kepada dua orang bapamu
sebelum itu, Ibrahim dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui lagi Maha
Bijaksana. [Yusuf 12:6]
وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ
لِامْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَى أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ
وَلَداً وَكَذَلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ
تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ
النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ
(Dan orang Mesir
yang membelinya berkata kepada isterinya: "Berikanlah kepadanya tempat
yang baik, boleh jadi dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia sebagai
anak". Dan demikian pulalah Kami memberikan kedudukan yang baik kepada
Yusuf di muka bumi (Mesir), dan agar Kami ajarkan kepadanya ta'bir mimpi. Dan
Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada
mengetahuinya.) [Yusuf 12:21]
رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ
وَعَلَّمْتَنِي مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِماً وَأَلْحِقْنِي
بِالصَّالِحِينَ
(Ya Tuhanku,
sesungguhnya Engkau telah menganugerahkan kepadaku sebahagian kerajaan dan
telah mengajarkan kepadaku sebahagian ta'bir mimpi. (Ya Tuhan) Pencipta langit
dan bumi. Engkaulah Pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkanlah aku dalam
keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang saleh.."
Dia tidak mengatakan bahawa Allah mengajarkannya
semua simbol rukya dan mencampurkannya.) Akhir kalam dari Al-Syed Ahmad
Al-Hassan.
Oleh itu, simbol-simbol mesti dibawa oleh -
pembawa dengan kesungguhan dan tidak memandang ringan, satu-satunya yang rugi
adalah pemilik rukya yang harus mencari pengajarannya dan berfikir walaupun sedikit
dan tidaklah Firaun keadaannya lebih baik daripada kita yang beriman kepada
Allah dan Rasul-Nya.
Bahkan adalah jelas dari riwayat-riwayat
adalah memberi perhatian pada menta'bir rukya dan menntafsir simbol-simbolnya, Sekiranya
anda perlu menceritakannya, jangan diceritakan kecuali kepada orang beriman
mengenai alam rukya tidak mempunyai iri hati (hasad dengki).
Dari kitab Dar Al-Salam hal 327 J 4 berkata
Aba Al-Hassan (as) (Sesungguhnya aku melihat rukya dan aku menta'birnya dan rukya
mengikut apa yang ta'birnya)
Dalam Al-Kafi dari Abi Ja’far (as) dari
Nabi (S) (Sesungguhnya orang beriman kaya dengan rukya seperti kayanya sayap
burung yang terbang di antara langit dan bumi di atas kepala pemiliknya sehingga
dita'bir oleh dirinya sendiri atau dita'birkan mencontohinya, jika menta'birnya
ia hinggap di tanah dan jangan diceritakan rukya kamu kecuali kepada orang yang
mengerti)
Dan juga dalam Al-Kafi dari Al-Rasul (S) (Rukya
tidak diceritakan kecuali kepada orang yang beriman dan yang tiada hasad dengki
dan kezaliman.)
Adapun simbol tersebut jika kita mahu
mengkaji apa yang dinyatakan dalam kitab-kitab mengenainya yang kedudukannya
tidak meliputi tetapi untuk menunjukkan sesuatu darinya mengikut jalan rasa
seronok, tenang dan tidak kesepian. dipindahkan Al-3alamah Al-Mirza Al-Nuri dalam
Dar Al-Salam J 4: -
(Ia adalah sesuatu imej (gambaran) dalam Alam
Mitsal, dan bukan imej di Alam ini seperti keberanian yang imejnya singa, muslihat
dan penipuan yang imejnya adalah serigala, kejahilan yang imejnya adalah babi
dan kenikmatan dunia ini imejnya adalah najis.
Ia boleh menjadi salah satu perkara
berbilang imej di dalamnya seperti ilmu, imej air dari segi menjadi sebab untuk
kehidupan suau jiwa dan kekekalannya dan madu kerana perkara yang paling manis
yang ada pada kita dan susu kerana menjadi alam kebersihan dan kecerahan objek-objek
(jisim-jisim) bercahaya seperti matahari dan bintang-bintang kerana menjadi
punca pencerahan jiwa dan dapat membezakan antara yang benar dengan yang batil.
Perbezaan imej sesuatu yang berlainan pada orang-orang yang melihatnya yang
boleh menjadi sesuatu sebagai satu contoh bagi dua perkara yang berbeza untuk orang-orang
yang berbeza seperti air, ia adalah satu contoh ilmu di mana kehidupan sebenar diri
para ulama dan pelajar, dan wang yang merupakan untuk kehidupan dunia bagi
penghuninya atau dalam masa yang berlainan seperti api dan hujan ia adalah contoh
rehat dan aktiviti musim sejuk dan keletihan dan penyakit pada musim panas,
termasuk apa yang disebabkan oleh perbezaan persepsi, ia adalah roh yang lemah
dan kurang dari segi ilmu dan iktikad, bahkan sakit dan ragu dalam bentuk tabiat
yang bercampur-campur. Dia sedar akan perkara yang disesuaikan dengan apa yang
berlaku kepadanya dan keluar darinya imej Yang dia lakukan ...) akhir kata-kata
Al-3alamah Al-Nuri.
Mungkin penulis Muhammad Redha Al-Ansari seorang
penulis tafsir mimpi-mimpi dipanggil Taqsam Al-Rukya oleh Imam Al-Shadiq (as), Kemungkinan
dia menyampaikan kepada kita dengan usaha yang hebat dalam mentafsir simbol rukya
dalam bentuk yang terperinci, mengikut susunan, dan menerangkan bahawa simbol
tunggal mungkin ditakwil dengan dua takwilan yang sepenuhnya bertentangan. dan
kami akan memberikan beberapa contoh: -
1. Anting-anting (subang) ditakwil peningkatan perhiasan
dan kecantikan ilmu pembelajaran dan Al-Quran dan kehormatan dan datangnya kesedihan
dan masalah kerana perceraian isterinya dan jika ridak berlaku pada isterinya ditukar
kepada kesedihan.
2. Bulan ditakwil kepada tujuh belas takwilan seorang
raja atau menteri atau teman akrab raja atau presiden, atau bangsawan atau
jariah atau pemuda atau pemerintah batil atau penguasa atau si alim perosak atau
orang besar atau bapa atau ibu atau isteri atau suami atau anak atau kekuasaan
Mungkin dalam kajian semula kitab yang berkenaan dan boleh didapati dalam
pasaran memberikan manfaat yang besar untuk mengetahui sisi simbol rukya dan
perbezaan dalam simbol rukya atau tafsiran simbol-simbol tersebut adalah mengikuti
hal orang yang melihat rukya dan hal rukya itu dan kesan yang berlaku pada kepekaan
yang melihat kepuasan dan kebaikan atau kesedihan atau takut jika berhadapan
atau melihat petanda buruk. adalah jelas dariapa yang dinyatakan di atas bahawa
rukya itu jika terbukti benar harus ditakwil dan dita’bir dan jika tidak
mungkin kerana kekurangan pengetahuan atau tiada yang boleh menta’birnya tidak
boleh mengabaikan rukya itu dan menolaknya kerana ia adalah mesej dari Allah
dan mesti mempunyai kepentingan yang besar dalam mengubah keadaan menjadi lebih
baik tetapi jika anda tidak boleh memahami dan tidak tahu mentakwilnya, ia harus
dikembalikan kepada Allah kerana Dia adalah pelindung yang sama yang akan mentafsirkannya.
Inilah makna yang selalu disebarkan oleh, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (semoga Allah
melindunginya). Pintu Allah sentiasa terbuka dan mungkin disebabkan oleh
hakikat bahawa simbol-simbol rukya untuk menerangkan hamba yang berhajat kepada
Tuhannya dan menghadap kepadaNya dalam meminta hal keadaannya yang mengujinya dengan
kekurangan rezeki atau penyakit, penjara atau musibah lain, Sesungguhnya Allah
jika kasih kepada hambaNya akan diujiNya sehingga hamba itu menghadap kepada
Tuhannya. pada masa itu dia meminta kelapangan yang kuat dan besar sesuai dengan
betapa dahsyatnya ujian itu. Ini memberikan kemungkinan besar menjadi simbol-simbol
rukya dari ujian-ujian sangat tinggi kerana ia adalah keadaan ghaib yang tidak akan
beriman dengannya melainkan oleh orang-orang yang yakin dan nabi-nabi seperti
Nabi Ibrahim (as) ketika Allah mengujinya dengan rukya Penyembelihan Ismail dan
ketika dia membenarkannya. Nabi Ibrahim berjaya dalam ujian itu dan dibalas
oleh Allah dengan tempat yang tinggi dan ganjaran yang berlimpah, Jadi mengapa
tidak bangun dari tingkatan ini untuk menjgikut ukuran usul ini dan kita
tidak mengolok-olok ayat-ayat Allah dan tidak percaya kepadanya, bahkan tidak
mendengarkannya dan apa yang lebih mudah adalah memohon kepada Allah untuk
menjelaskan rukya itu kepada kita. Ini sesetengahnya mungkin melihatnya sebagai
satu kesukaran tetapi apabila ia menjadi penyokong Imam Mahdi (as) adalah
sesuatu yang luar biasa. Mereka melihat banyak rukya tetapi tidak memahamnya.
Lalu mereka mohon kepada Allah mentafsirkannya dan diberkan jawapannya juga dengan
rukya yang sangat jelas .dan pujian hanya kepada Allah sahaja ...
3.
No comments:
Post a Comment