Tuesday, 30 July 2019

Bab III - Simbol - Ta'bir Mimpi


Bab III

Bagaimanakah kita boleh membezakan antara rukya yang benar ​​dengan yang dusta?

Dan untuk menjawab soalan ini ada beberapa bahagian dan Akkah lebih mengetahui: -

Bahagian Satu:

Perkara pertama uhtuk menentukan rukya benar atau dusta​​ adalah orang yang melihat sendiri rukya itu
بَلِ الْأِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ
(Bahkan manusia itu menjadi saksi atas dirinya sendiri,) [Al-Qiamah 75:14]  
كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ
(Tiap-tiap diri bertanggung jawab atas apa yang telah diperbuatnya,) [Al-Muddatsir 74:38]
dan telah dijelaskan kebenarannya dari Al-Quran iaitu rukya Firaun Mesir apabila dia melihat tujuh ekor lembu yang ... maka pada awalnya orang-orang yang arif dari pendeta-pendeta, berpendapat ia adalah mimpi-mimpi yang kosong dan mereka tidak yakin dengannya dan dikembalikan sekali lagi dan meminta pada setiap rukya yang datang kepadanya dan semua orang tidak mampu untuk mengenali kebenarannya, Jadi dia tetap bersendirian berpegang dengan apa yang dia tidak dapat yakini dengan kebenaran rukyanya sehinggalah dimulai oleh Yusuf​​ (as) ...

Bagaimana Firaun seorang yang kafir boleh mengetahui ia adalah rukya yang benar ​​tidak mempunyai ilmu dan pengetahuan lalu dia mengupah ulama dan pendeta-pendeta tetapi mereka tidak menolongnya sesuatu jua pun, bahkan,
قَالُوا أَضْغَاثُ أَحْلامٍ وَمَا نَحْنُ بِتَأْوِيلِ الْأَحْلامِ بِعَالِمِينَ
(Mereka menjawab: "(Itu) adalah mimpi-mimpi yang kosong dan kami sekali-kali tidak tahu menta'birkan mimpi itu".) [Yusuf 12:44] 
Jadi pasti Firaun mengetahuinya dari dirinya sendiri dan dari rukya itu sendiri.


Bahagian Dua:

Rukya ini mengandungi simbol kebijaksanaan:

Rukya yang benar pada hakikatnya sentiasa bersifat simbolik mengandungi tahap yang tinggi dari segi kebijaksanaan berbeza dengan rukya dusta yang bersifat kebodohan, keliru اdan kabur seperti yang dibuktikan oleh cerita-cerita itu dan kita berhenti pada ulasan ini oleh ringkasan Muhammad Redha Al-Ansari dalam Pembahagian Rukya hal 8, di mana beliau berkata:. –

(Hendaknya bagi yang menta’bir (mimpi) apabila menceritakan rukya hendaklah mengucapkan yang baik akan melihat yang baik yang ditemuinya dan kemahuannya yang buruk, baik untuk kita dan yang buruk bagi musuh-musuh kita dan ta’bir (mimpi)-nya itu mempunyai rasa mendalam dan ketajaman dan kebenaran dalam kata-katanya dengan baik dalam tindakannya yang disemai dengan agama dan pemeliharaan dan itulah yang dipanggil oleh Yusuf kepada rakannya. Dan hendaklah berpengetahuan dengan asas-asas dalam ilmu ta’bir (mimpi), dan yang mengenal dengan baik ilmu Al-Quran hadirs-hadirs, bahasa dan seumpamanya, sehingga menghubungkannya untuk menta’bir dan membezakan rukya setiap orang menurut keadaan dan apa yang sewajarnya dan apa yang sesuai dengannya dan yang tidak menasabah dengannya. Bagi orang ramai tidak sama apa yang mereka lihat dan menta’bir (mimpi)-nya mesti mengukuhkan apa yang melibatkannya. Dia tidak teragak-agak untuk mengatakan apa dia, saya tidak tahu, dan saya tidak tahu apa yang dia ragukan. Setiap rukya mempunyai tafsirannya sendiri,).

Di antara yang menta’bir (mimpi) yang menonjol dari para nabi adalah Ibrahim, Yakub dan Yusuf. Diriwayatkan dari Abi Abdillah (as) katanya (Apabila raja mengarahkan Yusuf (as) dihukum dan di penjara, Allah mengilhamkan beliau untuk mentafsir (takwil) rukya. Maka dia telah menta’bir rukya kepada penghuni penjara).

Mengenai Danial (as) diriwayatkan dari Jabir Al-Ja’fi dari Abi Ja’far Al-Baqir (as) katanya: Aku bertanya kepadanya tentang ta'bir rukya Danial (as): Adakah ia betul. Beliau berkata: Ya, ia telah diturunkan rukya kepadanya dan dia adalah seorang nabi dan adalah di antara orang-orang yang diajarkan Allah kepadanya ta'bir mimpi-mimpi dan seorang yang benar dan bijak) Qashash Al-Anbia' hal 239 h 274..

Zhu Al-Qarnain, Muhammad (S), Ali (as) dan para sahabat seperti Abdullah bin Abbas, Abu Zhar, Anas, Salman, Hudzaifah bin Al-Yaman dan ‘Aisyah. Sementara dari tabi’ein seperti Said bin Al-Musaiyab, Al-Hasan Al-Basri, Said bin Jabir, dan Umar bin Aziz....) Kata-kata Al-Ansari. berakhir

Dan saya bertanya Al-Syed Ahmad Al-Hassan mengenai pendapatnya, tentang kata-kata dari Imam (as) mengenai masalah simbol, dia berkata, maksudnya:

(Allah SWT menciptakan manusia dan fitrahnya (ciptaannya) adalah mengikut fitrahNya dan siapakah yang lebih baik fitrahnya daripada Allah. Tetapi manusia dari masa ke masa meninggalkan fitrah ini dan mencemarkannya dengan kasihkan dunia dan keletihan dan saling ketergantungan telah tenggelam dalam kegelapan di antara satu sama lain ... dan bahawa Allah mengutus malaikat rukya dengan mesej tertentu kepada manusia. Lalu malaikat turun kepada manusia itu untuk menyampaikan mesej. Maka manusia itu berada di hadapan malaikat itu yang seolah-olah membukakan sebuah kitab. sementara malaikat itu akan memilih beberapa perkara dan simbol yang ada dalam kehidupan manusia, yang digunakan oleh malaikat itu dalam menyampaikan mesej yang didatangkan dari yang ghaib atau rukya, dan mungkin tidak mengambil apa-apa dari halaman kewujudan manusia atau masa lalunya, tetapi hanya dengan simbol rukya dan kebijaksanaan yang diketahui oleh malaikat rukya dan juga rukya itu mungkin dari roh-roh, tidak daripada malaikat rukya dan simbol roh-roh yang berbeza daripada simbol malaikat rukya. Mungkin juga rukya itu dari roh-roh para Nabi dan Rasul dan Imam-imam (as). Ia juga adalah berbeza dengan rukya dari malaikat dan rukya dari roh-roh. Mungkin juga rukya itu terus daripada Allah dan yang hendak ditulis Allah dengan kudratNya suatu rukya di halaman manusia
إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ
Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" maka terjadilah ia. [Ya Sin 36:82] 

Dan rukya dari Allah tidak disimbolkan tetapi terang dan semua rukya-rukya ini, sama ada malaikat rukya atau roh-roh atau para Nabi, Rasul-rasul dan Imam-imam (as) atau Allah SWT, ianya dari Allah dan ianya yang baik, Insya Allah tidak berbeza (dan menjadi nyata seperti fajar menyingsing) melainkan jika ia adalah amaran sehingga manusia itu berdoa dengan doa agar Allah mengangkat balak (ujian) itu dengan doa itu dari balak tersebut maka rukya itu tidak menjadi kenyataan (kerana sesungguhnya) doa menolak ketentuan – qadha - walaupun ditetapkan dengan ketetapan dan meliputi segala simbol rukya yang digunakan oleh malaikat atau roh-roh. Ia tidak mungkin dimudahkan untuk kebanyakan para nabi dan Rasul-rasul (as) dan ini adalah dari kitab Allah yang mengatakan mengenai Nabi Yusuf (as):

وَكَذَلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَى آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَى أَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ

(Dan demikianlah Tuhanmu, memilih kamu dan diajarkan-Nya kepadamu sebahagian dari ta'bir mimpi-mimpi dan disempurnakan-Nya nikmat-Nya kepadamu dan kepada keluarga Ya'qub, sebagaimana Dia telah menyempurnakan nikmat-Nya kepada dua orang bapamu sebelum itu, Ibrahim dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. [Yusuf 12:6] 

وَقَالَ الَّذِي اشْتَرَاهُ مِنْ مِصْرَ لِامْرَأَتِهِ أَكْرِمِي مَثْوَاهُ عَسَى أَنْ يَنْفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَكَذَلِكَ مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ وَلِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ

(Dan orang Mesir yang membelinya berkata kepada isterinya: "Berikanlah kepadanya tempat yang baik, boleh jadi dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia sebagai anak". Dan demikian pulalah Kami memberikan kedudukan yang baik kepada Yusuf di muka bumi (Mesir), dan agar Kami ajarkan kepadanya ta'bir mimpi. Dan Allah berkuasa terhadap urusan-Nya, tetapi kebanyakan manusia tiada mengetahuinya.) [Yusuf 12:21] 

رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِماً وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

(Ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau telah menganugerahkan kepadaku sebahagian kerajaan dan telah mengajarkan kepadaku sebahagian ta'bir mimpi. (Ya Tuhan) Pencipta langit dan bumi. Engkaulah Pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang-orang yang saleh.."

Dia tidak mengatakan bahawa Allah mengajarkannya semua simbol rukya dan mencampurkannya.) Akhir kalam dari Al-Syed Ahmad Al-Hassan.

Oleh itu, simbol-simbol mesti dibawa oleh - pembawa dengan kesungguhan dan tidak memandang ringan, satu-satunya yang rugi adalah pemilik rukya yang harus mencari pengajarannya dan berfikir walaupun sedikit dan tidaklah Firaun keadaannya lebih baik daripada kita yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya.

Bahkan adalah jelas dari riwayat-riwayat adalah memberi perhatian pada menta'bir rukya dan menntafsir simbol-simbolnya, Sekiranya anda perlu menceritakannya, jangan diceritakan kecuali kepada orang beriman mengenai alam rukya tidak mempunyai iri hati (hasad dengki).

Dari kitab Dar Al-Salam hal 327 J 4 berkata Aba Al-Hassan (as) (Sesungguhnya aku melihat rukya dan aku menta'birnya dan rukya mengikut apa yang ta'birnya)

Dalam Al-Kafi dari Abi Ja’far (as) dari Nabi (S) (Sesungguhnya orang beriman kaya dengan rukya seperti kayanya sayap burung yang terbang di antara langit dan bumi di atas kepala pemiliknya sehingga dita'bir oleh dirinya sendiri atau dita'birkan mencontohinya, jika menta'birnya ia hinggap di tanah dan jangan diceritakan rukya kamu kecuali kepada orang yang mengerti)

Dan juga dalam Al-Kafi dari Al-Rasul (S) (Rukya tidak diceritakan kecuali kepada orang yang beriman dan yang tiada hasad dengki dan kezaliman.)

Adapun simbol tersebut jika kita mahu mengkaji apa yang dinyatakan dalam kitab-kitab mengenainya yang kedudukannya tidak meliputi tetapi untuk menunjukkan sesuatu darinya mengikut jalan rasa seronok, tenang dan tidak kesepian. dipindahkan Al-3alamah Al-Mirza Al-Nuri dalam Dar Al-Salam J 4: -

(Ia adalah sesuatu imej (gambaran) dalam Alam Mitsal, dan bukan imej di Alam ini seperti keberanian yang imejnya singa, muslihat dan penipuan yang imejnya adalah serigala, kejahilan yang imejnya adalah babi dan kenikmatan dunia ini imejnya adalah najis.

Ia boleh menjadi salah satu perkara berbilang imej di dalamnya seperti ilmu, imej air dari segi menjadi sebab untuk kehidupan suau jiwa dan kekekalannya dan madu kerana perkara yang paling manis yang ada pada kita dan susu kerana menjadi alam kebersihan dan kecerahan objek-objek (jisim-jisim) bercahaya seperti matahari dan bintang-bintang kerana menjadi punca pencerahan jiwa dan dapat membezakan antara yang benar dengan yang batil. Perbezaan imej sesuatu yang berlainan pada orang-orang yang melihatnya yang boleh menjadi sesuatu sebagai satu contoh bagi dua perkara yang berbeza untuk orang-orang yang berbeza seperti air, ia adalah satu contoh ilmu di mana kehidupan sebenar diri para ulama dan pelajar, dan wang yang merupakan untuk kehidupan dunia bagi penghuninya atau dalam masa yang berlainan seperti api dan hujan ia adalah contoh rehat dan aktiviti musim sejuk dan keletihan dan penyakit pada musim panas, termasuk apa yang disebabkan oleh perbezaan persepsi, ia adalah roh yang lemah dan kurang dari segi ilmu dan iktikad, bahkan sakit dan ragu dalam bentuk tabiat yang bercampur-campur. Dia sedar akan perkara yang disesuaikan dengan apa yang berlaku kepadanya dan keluar darinya imej Yang dia lakukan ...) akhir kata-kata Al-3alamah Al-Nuri.


Mungkin penulis Muhammad Redha Al-Ansari seorang penulis tafsir mimpi-mimpi dipanggil Taqsam Al-Rukya oleh Imam Al-Shadiq (as), Kemungkinan dia menyampaikan kepada kita dengan usaha yang hebat dalam mentafsir simbol rukya dalam bentuk yang terperinci, mengikut susunan, dan menerangkan bahawa simbol tunggal mungkin ditakwil dengan dua takwilan yang sepenuhnya bertentangan. dan kami akan memberikan beberapa contoh: -

1.    Anting-anting (subang) ditakwil peningkatan perhiasan dan kecantikan ilmu pembelajaran dan Al-Quran dan kehormatan dan datangnya kesedihan dan masalah kerana perceraian isterinya dan jika ridak berlaku pada isterinya ditukar kepada kesedihan.

2.    Bulan ditakwil kepada tujuh belas takwilan seorang raja atau menteri atau teman akrab raja atau presiden, atau bangsawan atau jariah atau pemuda atau pemerintah batil atau penguasa atau si alim perosak atau orang besar atau bapa atau ibu atau isteri atau suami atau anak atau kekuasaan Mungkin dalam kajian semula kitab yang berkenaan dan boleh didapati dalam pasaran memberikan manfaat yang besar untuk mengetahui sisi simbol rukya dan perbezaan dalam simbol rukya atau tafsiran simbol-simbol tersebut adalah mengikuti hal orang yang melihat rukya dan hal rukya itu dan kesan yang berlaku pada kepekaan yang melihat kepuasan dan kebaikan atau kesedihan atau takut jika berhadapan atau melihat petanda buruk. adalah jelas dariapa yang dinyatakan di atas bahawa rukya itu jika terbukti benar harus ditakwil dan dita’bir dan jika tidak mungkin kerana kekurangan pengetahuan atau tiada yang boleh menta’birnya tidak boleh mengabaikan rukya itu dan menolaknya kerana ia adalah mesej dari Allah dan mesti mempunyai kepentingan yang besar dalam mengubah keadaan menjadi lebih baik tetapi jika anda tidak boleh memahami dan tidak tahu mentakwilnya, ia harus dikembalikan kepada Allah kerana Dia adalah pelindung yang sama yang akan mentafsirkannya. Inilah makna yang selalu disebarkan oleh, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (semoga Allah melindunginya). Pintu Allah sentiasa terbuka dan mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa simbol-simbol rukya untuk menerangkan hamba yang berhajat kepada Tuhannya dan menghadap kepadaNya dalam meminta hal keadaannya yang mengujinya dengan kekurangan rezeki atau penyakit, penjara atau musibah lain, Sesungguhnya Allah jika kasih kepada hambaNya akan diujiNya sehingga hamba itu menghadap kepada Tuhannya. pada masa itu dia meminta kelapangan yang kuat dan besar sesuai dengan betapa dahsyatnya ujian itu. Ini memberikan kemungkinan besar menjadi simbol-simbol rukya dari ujian-ujian sangat tinggi kerana ia adalah keadaan ghaib yang tidak akan beriman dengannya melainkan oleh orang-orang yang yakin dan nabi-nabi seperti Nabi Ibrahim (as) ketika Allah mengujinya dengan rukya Penyembelihan Ismail dan ketika dia membenarkannya. Nabi Ibrahim berjaya dalam ujian itu dan dibalas oleh Allah dengan tempat yang tinggi dan ganjaran yang berlimpah, Jadi mengapa tidak bangun dari tingkatan ini untuk menjgikut ukuran usul ini dan kita tidak mengolok-olok ayat-ayat Allah dan tidak percaya kepadanya, bahkan tidak mendengarkannya dan apa yang lebih mudah adalah memohon kepada Allah untuk menjelaskan rukya itu kepada kita. Ini sesetengahnya mungkin melihatnya sebagai satu kesukaran tetapi apabila ia menjadi penyokong Imam Mahdi (as) adalah sesuatu yang luar biasa. Mereka melihat banyak rukya tetapi tidak memahamnya. Lalu mereka mohon kepada Allah mentafsirkannya dan diberkan jawapannya juga dengan rukya yang sangat jelas .dan pujian hanya kepada Allah sahaja ...
3.     
✡✡✡✡✡


 Sebelum ✡✡  Kandungan Kitab ✡✡ Selepas 



No comments:

Post a Comment